tisdag 27 november 2007

Adventstid vs NY


Borta bra, hemma bäst? Ibland.
Idag känns lägenheten tom och kall.

Grannarna har ställt adventssljusstakar i fönstren, gatan är julpyntad och en flaska Blossa 07 står på bänken i köket och ser inbjudande ut. Det är mysigt. December är på ingång och jul-och nyårshelgerna ligger bara ett par blad bort i almanackan.

Sätter mig i soffan och läser DN.Bostad. Plockade just upp det senaste numret ur ett enormt berg av post som bildats på hallgolvet under min frånvaro. En Jonas och Jocke poserar på framsidan i varsin karaktäristisk I love NY-tröja. De har skapat sig en lägenhet med New York-känsla i Liljeholmen. Jag har just lämnat New York med en känsla av vemod. Egentligen är det lite löjligt av mig att skriva att jag varit i New York när större delen av vistelsen tillbringades i New Jersey. I fredags tog vi bilen och begav oss från hotellet i Morristown, New Jersey, för att tillbringa två dagar på Manhattan. Redan på långt avstånd såg man stadens välbekanta sky line, det pirrade magiskt i kroppen av resfeber som vuxit sig stark under år av längtan.

Hotell: Metro, beläget intill Empire State Building
Aktiviteter: Promenad längs Brodway, tittade på Time Square och brottades med tusentals thanksgivinglediga människor, hann med en gnutta shopping och åt en underbar tapas-middag tillsammans med flickkompis Jenny på restaurang Pipa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar