fredag 4 februari 2011

Så där, då var det helg och plats för egna tankar igen!


Fredag kväll. Så många människor som längtar efter fredagen. Så även jag, de veckor jag är helgledig. Numera arbetar jag varannan helg och längtan efter att fredagen ska komma hinner växa sig dubbelt så stark som den gjorde när det var självklart att vara ledig varendaste weekend. Förr, när jag jobbade som butikschef ansåg jag att det var en självklarhet att man som chef skulle vara ledig på lördagar och söndagar, kanske egentligen mest för att jag var trött och less på mitt liv, men faktum är att det jobbiga egentligen inte består i att jobba just dessa dagar utan att man i regel inte får vara ledig två dagar i följd förutom på helgen. Men, å andra sidan får man en dag mitt i veckan, så... jag vet inte, det handlar nog om att man vill vara ledig mest hela tiden egentligen.
Tills man är arbetslös, då vill man inget hellre än att arbeta.
Tror jag.

Träffade min chef idag över ett paket bresaola och en drickyoghurt. Det blev ett givande möte. Han tog sig tid att sitta ned och lyssna med stora öron på mina funderingar. Det vi pratade om kom ursprungligen från en lång diskussion med E på Boullan igår morse när E fyllde 41 år och vi gick ut för att äta semlor till frukost! Jag har kommit fram till att jag sedan jag bytte jobb också har förändrats en hel del i hur jag agerar på min arbetsplats. Lite som livet i övrigt, jag har börjat växa i kostymen. Jag tittar tillbaka på mina år som butikschef och upplever att jag aldrig 1) vågat erkänna när jag känt mig liten och oerfaren 2) haft någon riktig mentor.



Nu är det därför dags att veckla ut vingarna. Jag vill och strävar efter att praktisera mina erfarenheter för att ta mig framåt och uppåt i min karriär och efter att ge mina medarbetare rätt förutsättningar för att kunna ta sig dit de vill.
Det innebär att jag måste kliva tillbaka.
Jag måste jobba på att se helheten och samtidigt kunna detaljstyra dem som behöver det. Jag måste fördela arbetsuppgifter och sedan följa upp hur arbetet utförts och på sikt se till att alla känner till exakt vad som ska göras och hur utan att jag instruerar. När våra rutiner börjar kännas självklara är det dags att våga ställa krav och öka utmaningen. Jag ska skapa målbilder och sätta upp delmål. Jag ska vara närvarande när jag är på plats och jag ska vara ledig på de tider jag inte är schemalagd. Jag ska under den kommande perioden inte hjälpa alla andra i varuhuset som vill ha hjälp utan fokusera på min avdelning och mina medarbetare. Jag ska fokusera. Och förutom det ska jag planera, genomföra och följa upp. Allt. I min kalender ska jag också göra plats för min fritid och de sociala grejer som är viktiga för mig. Och, en grej till, jag ska också planera tid för träning och för att göra matlådor. Sedan var det inte så mycket mer just nu, tror jag.

fotnot: Idag jobbade jag fast jag egentligen var ledig. Frivilligt. För att jag vill vara så duktig som jag bara kan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar