tisdag 22 februari 2011

Kostråds-kom-i-håg från dagens pt-pass.


Eftersom jag har en lite trasslig bakgrund med mat och dålig självkänsla (vilket jag var tvungen att erkänna för pt:n i den inledande intervjun med varför, hur- och vadfrågor om mitt förhållande till mat och träning de senaste 20 åren), vill han ännu inte ge mig några detaljerade kostråd utan är mycket svävande när jag frågar om hur mycket och exakt vad jag bör äta. Men här är vad jag lyckats luska fram:

FRUKOST

- Havregrynsgröt med bär/frukt, kanel och mjölk
alt. Fil och hemmagjord müsli, kanel och russin
- 1 ägg varje dag

LUNCH

- Fet fisk (lax) varannan dag
- Medhavd lunchlåda till jobbet varje dag, inga undantag
- Kyckling, lax, nötfärs, tonfisk = 25%
- Bulgur/pasta = 25%
- Grönsaker = minst 25%, gärna 50%
- Ost, typ halloumi, kan jag äta också, som tillbehör

MELLANMÅL

- Valfri kvargprodukt, keso eller kesella, ca 1/2 burk + 1 frukt
- En handfull nötter + 1 frukt
- Avocado

MIDDAG

- Omelett: minst 50 % grönsaker, 25% skinka eller annat protein
- Soppa
- Samma som lunch

Drick ca 2-2,5 liter vatten varje dag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar