tisdag 13 oktober 2009

Mat, tid och kärlek.


Det går väldigt fort i min värld just nu. Veckorna rusar förbi och om det var augusti igår så är det plötsligt december imorgon. Jag försöker att fylla tiden med det som känns meningsfullt. Ett stund med en vän, ett telefonsamtal eller en promenad. Det fungerar. Det känns som om jag simmat omkring nere på botten ett tag och nu äntligen ser hur det emellanåt glittrar till långt däruppe. Jag håller andan och simmar. Jag kommer att fixa hela vägen upp till ytan.

havregrynsgröt med mjölk, linfrön,
hackad mandel, aprikos och äpple

E lär mig hur värdefullt det är att äta frukost. Varje morgon samma sak. Gröt, gröt, gröt. Det är en underbar liten ritual. Klockan ringer och vi turas om i duschen, vid spisen och framför spegeln. "Vad är klockan?" undrar vi titt som tätt. Sedan sitter vi där, en halvtimme helst. Ibland pratar vi och trasslar ihop fingrarna över bordet. Ibland sitter vi tysta, var och en i sina tankar.

linsgryta med färskpotatis

Om det ska bli någon ordning på matrutinerna måste man äta regelbundet. Det säger mamma. "Ät av det vi storhandlade" säger E. Jag stirrar in i kylen men ser inget som går snabbt att vare sig äta eller laga. Tar några torkade aprikoser och några mandlar. "Dom ska du ju ha på gröten" hör jag en röst inom mig säga. "Ät något varmt, du måste äta lunch" fortsätter rösten. Öppnar frysen men stänger den lika snabbt när jag känner kylan överfalla mig från frysfacket. Några minuter senare hör jag från duschen hur det puttrar på spisen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar