lördag 18 juli 2009

Hemma hos mamma.

Sitter i köket där jag blev tonåring, där jag berättade att jag skulle flytta hemifrån och flytta hela vägen bort till Schweiz, köket där jag läst läxor och undrat vad jag skulle bli när jag blev stor. Stor blev jag under åren i Schweiz. + 20 kilo. My god. Nu, elva år efter att jag kommit hem till Sverige igen, har jag antagit en mer hanterbar storlek. Det är inte alltid helt lätt att hitta sig själv.

Jag och mamma har varit och storhandlat på ICA Maxi. Det är alltid lika förvirrande för mig, familjelivet med barn verkar komplicerat. Mamma skrattar och säger "vänta bara". På vadå? På att äntligen få släpa runt på två snoriga barn och en handlingsförlamad man i två timmar varje lördagseftermiddag? Jag älskar att handla mat. Mamma säger att inte alla barnfamiljer har råd att köpa ekologisk müsli från Saltåkvarn. Men om den müslin är godare då? Likadant med tomater. Om man verkligen gillar en viss typ av tomater som råkar vara lite dyrare, är det inte bättre att köpa några få av dem då, än att proppa ner ett enormt storpack halvvissna tomater i vagnen bara för att de är billiga?

På Ica Maxi kan man köpa schyssta citroner. 

När jag stod och väntade på mamma vid varuvagnen såg jag plötsligt ett bekant ansikte komma gående emot mig. Han såg mig och jag såg honom. Sedan, när han kom så nära att det var dags att hälsa, stirrade jag in i glassfrysen, förbi honom. Jag vågade inte hälsa. Jag orkade inte rodna och prata om vad vi gör nu för tiden, var vi bor, vad vi jobbar med och vilka vi umgås med från förr. Han stal förresten några av mina bästa blandband när vi gick i högstadiet. Vi brukade lyssna på musik hemma i mitt flickrum, han hade gröna jeans och instoppad t-shirt och jag hade en gul, stickad kofta med broderade blommor på framsidan. Vi var inte ihop även om han roade sig med att sprida ut det ryktet på den lokala fritidsgården. När jag upptäckte att mina bästa kassetter hade förvunnit slutade vi att ses.

Sitter här i köket och småpratar med mamma.
Hon bakar en tårta och jag äter smågodis.
Snart ska jag tvätta nio kilo färskpotatis.
Härliga stund.

1 kommentar:

  1. Välkommen tillbaka til Linköping (under den tiden du är här). Familjelivet blir som man gör de till. Och vill man ha vissa tomater eller nu vad det är kan man allt unna sig det en eller fler gånger. Hälsa din mamma. (mmm vem är den kille du pratar om mins ingen ed grön byxor). Kram

    SvaraRadera