söndag 17 maj 2009

söndag kväll


Helgen började fint med en skön spelning i Hjorthagen. E med syster och vän spelade på en privat fest och jag åkte dit efter jobbet. Jag slogs än en gång av värmen dessa människor utstrålar. Vi drack öl och pratade i munnen på varandra. 

Lördagen började lika fint med en lång sovmorgon, en sån där man bara kan unna sig när man inte har barn. Vi åt frukost på balkongen, underbar hallonochblåbärs-smoothie och omelett. Solen sken och inbjöd till att sitta kvar, trots obekväma stolar av plast och den hårt trafikerade Sveavägen. Vi satt där, länge, han och jag. Pratade om oss och om hur våra liv sett ut innan vi träffades. Det är en spännande resa att lära känna någon. Vissa orkar man inte lära känna, man håller dem på bekvämt avstånd och kallar det ytliga för vänskap. Andra kan man inte få nog av. Människor som förtrollar ens hjärta och sinnen. 

På kvällen, efter att jag i åtskilliga timmar letat efter en klänning till det stundande bröllopet, sågs vi över en enkel middag i mitt kök. Vägen till en mans hjärta sägs gå via magen, jag tror att en av vägarna till Es hjärta går via en mellis på The Cottage. Vi drack en sömnig öl och promenerade sedan raskt hem i majnatten.

Söndag. Härliga söndag. Vi vaknade och åt lördagens favorit i repris, smoothie och omelett, denna gång med knaperstekt bacon, champinjoner, ost och tomat. Frustrationen över att inte hittat någon klänning drev mig tillbaka in till city och jag finkammade Zara, Mango, MQ, Åhléns och små butiker med fantastisk service och diskreta prislappar. Halvt panikslagen konstaterade jag vid fyratiden att möjligheten att hitta en klänning började bli hyfsat begränsad. Jag höjde min inköpsbudget med 500 pengar och begav mig till NK. När jag steg in genom dörrarna var min enda tanke att någonstans i det enorma varuhuset väntade en klänning på mig. Det gjorde det. Efter mycket galgpetande och några misslyckade provningar i de emellanåt ganska luxuösa provhytterna gick jag in på Tigers minimalistiska avdelning. Vackra kostymer och stilrena plagg i långa rader längs med väggen. Jag tog med mig två klänningar in i provhytten. En av dem hänger nu på en ful plastgalge i Sundbyberg. Hemma hos mig. Underbart. 

Om elva dagar åker jag till Grekland. 
Om elva dagar börjar mitt liv ta en ny riktning, jag har lovat mig själv det. Resan är målet.

den efterlängtade klänningen

1 kommentar:

  1. Fin kläning. Hoppas resa blir under bar. Själv blir det en tripp till Disneyland två dagar och sedan till Spanien för lite sol.Kram Jenny

    SvaraRadera