söndag 22 mars 2009

Varför vill man ligga med en kändis?

Söndag i Sumpan. Inte så trist som man kan tro. En dag fylld av härliga samtal med vänner och familj, gröt, ägg och färskpressad apelsinjuice till frukost och den underbara vetskapen om att jag är ledig även i morgon, måndag.

Jag roar mig en stund med att surfa runt på kvällstidningarnas sajter för att kolla in en grej jag låg och tänkte på innan jag klev upp i morse.
 
Varför är intresset kring kändisar så enormt? 
Det är en fråga som kan diskuteras utifrån många perspektiv och jag kom på en del svar där i sängen i morse, men för att bara ytligt fokusera på en mer isolerad del i detta: varför är det så många tjejer som vill ha sex med en kändis? Är det för att man som tjej själv framstår som framgångsrik och fantastisk om man gnuggar sig intimt mot en person som ofta figurerar i media? Eller hoppas man på att bli en del av ett etablissemang som man annars inte har portkoden till? Jag minns för några år sedan att jag hade en kollega som liksom jag kommer från en svensk småstad söderut. Några månader efter att hon flyttat till Stockholm kom en av hennes närmaste tjejkompisar efter, flyttade in hos min kollega och började jobba i en klädbutik i en av innerstadens hippa gallerior. Min kollega började omgående att rapportera om festerna de gick på, om alla coola människor de träffade men också om hur hon och hennes väninna började glida isär. Kollegans rapporter kom allt glesare men var desto fetare när de berättades. Man behövde inte höra allt för att förstå vad som pågick. Väninnan syntes varje vecka på mingelbilder från de trendigaste stureplanskrogarna liksom hon givetvis var på plats för att fotas under sommarens obligatoriska veckorna i Båstad och Visby. Solbrännan var alltid väl underhållen, makeupen alltid nylagd, håret alltid nyfärgat, kläderna hon bar var ofta lånade från butiken hon arbetade i och champagneglasen var alltid påfyllda. Ena veckan hade hon sex med någon gift idrottsman och veckan därpå Emilio Ingrosso. Veckan därefter idrottsmannens lagkamrat och sedan Emilio Ingrosso igen. 

Jag undrar varför? 

Och jag undrar varför det i min värld är roligare att skrika mig hes framför ett coverband på Gretas i Sundbyberg än att låta mig förföras av en champagnesprutande man på ett ultraglammigt och svindyrt ställe vid Stureplan? Är det för att jag vet att jag förmodligen ändå skulle försvinna in i tapetmönstret om jag ens försökte och därför undviker Stureplan för att slippa förödmjukelsen? 

Senast jag såg kollegans väninna stod hon på det dygnetruntöppna apoteket på Klarabersgviadukten. Som vanligt solbränd och uppklädd, men numera med ett äldre ansikte. Och med ett läkemedelsrecept i handen. Fördomsfull som jag emellanåt är, var min första tanke naturligtvis att det var dagen-efter-piller eller recept mot tomtar i snippan. Inte vet jag. Jag önskar bara att hon en dag förstår sitt verkliga värde och att hon inte måste ligga med en kändis för att själv vara någon.


Emilio Ingrosso, kändis. 
(bild: stockholmfinest.se)

Dömd för bokföringsbrott och försvårande av skattekontroll, övergrepp i rättsak och olaga hot. Åtalet mot honom gällande hustrumisshandel lades ner efter att det preskriberats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar