måndag 26 februari 2007

måndag


Helgen är över och jag är hemma och pluggar idag. Vid mina fötter ligger Linus och snarkar sött. Den söta lilla vännen. Idag har han varit helt slut. Jag är nästan lite orolig att han är sjuk eller nåt. Jag fick inte med honom ut förrän 12:30 på en första promenad. När vi kom in åt han sin mat med god aptit och gick sen direkt till sin kudde och fortsatte sova. Lilla sötisen.

Svensk grammatik, yes!

Faktum är att jag tycker att det är roligt. Men svårt. Om jag skulle få frågan om vad som är målet med mina studier skulle jag nog svara att jag är intresserad av språk och att jag även kan bli gymnasielärare om jag läser hela utbildningen. Om jag däremot skulle fantisera inne i mitt huvud om detta mål så är det något jag inte vågat yppa för någon, knappt inte ens för mig själv. Jag vill skriva en bok. Jag vill det så gärna att jag är rädd för att tiden ska gå för fort. Så att jag inte hinner skriva. Jag har så många idéer inne i mitt huvud. Problemet är bara att jag inte vet hur man skriver något som någon annan vill läsa. Det kanske är det som är problemet, att man inte ska tänka på att det är någon annan som ska läsa?

Jag läser svenska på det fashionabla universitetet i Stockholm just nu, och om jag inte kunde något om vårt språk tidigare så lär det ordna sig ganska snart... om fyra veckor ska jag kunna följande:

"Studenten redogör för svenska språkets grammatiska uppbyggnad på ett korrekt och detaljerat sätt. Studenten utför, med mycket god säkerhet, enklare grammatiska analyser av texter på ord-, fras-, sats- och meningsnivå i det närmaste felfritt."

=lärandemål för högsta betyg enligt Stockholms universitet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar