lördag 2 juli 2011

Semesterkänsla en vanligt ledig helg.


Det har varit en sån där dag som man gärna vill ha när man har semester. Klockan ringer inte men man vaknar utvilad i god tid för att hinna äta frukost innan det är dags att äta lunch. Efter fjällfil och müsli på balkongen klev vi ut från lägenheten och strosade armkrok genom Sundbyberg. Iskaffe utan socker eller andra artificiella tillsatser på uteserveringen vid Esplanaden, lång konversation om vad som är intelligens egentligen, kortare konversation om varför man säger förlåt i tid och otid? Jag råkade snudda vid en okänd mans arm där på serveringen och sa automatiskt förlåt. Med kaffesuget stillat gick vi till stans bästa loppis och fyndade ett fint hockeyspel från 70-talet och fina filmisar på vackra och berömda kvinnor. Trött i benen satte sig E vid ett bord på gatan vid den japanska restaurangen medan jag gick vidare till Myrorna. Där hittade jag utöver ett par kinesiska skålar en riktig raritet:

Denna skiva finns förvisso att köpa billigt på diverse musiksajter, men jag fick sån feeling när jag stod där och bläddrade i lp-backarna att jag tyckte att det var värt 20 kronor för ett tummat original från 1975. Synd bara att jag fortfarande inte har någon skivspelare.

Hemma nu och tänkte gå på bio ikväll, ensam och glad, jag gillar verkligen att gå på bio själv, en känsla jag har kvar sedan min tid som barnflicka på 1900-talet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar