tisdag 22 september 2009

På väg hem från jobbet.


Dörrarna öppnas. En tung, söt doft slår emot mig när jag kliver in i vagnen som är fuktig och varm av alla människor som trängs därinne. Alkohol, svett och parfym. Var jag än tittar ser jag medelålders kvinnor. Självmedvetna, vuxna människor vars gråsprängda frisyrer är välklippta och aggressiva i sina försök att dölja allt som kan uppfattas som tantigt. En och annan man kan skymtas också. De har följt med. De är för få i antal för att vara något annat än bihang denna afton.
Något glittrar till i tunnelbanefönstret. Jag försöker tyda spegelbilden men avbryts av dörrar som öppnas och stängs på nästa station.
Jag vänder mig om och ser vad kvinnan bakom mig håller i.
Ett minne.
Ett programblad.
"Tom Jones" står det i silverskrift på framsidan av hennes souvenir.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar