tisdag 8 september 2009

karlar och krutonger


Killsnack, kallade min mamma det som jag och mina väninnor pratade om över en skål med popcorn i ungdomen. Nu, ett halvt liv senare, kan jag konstatera att hyfsat mycket prat oss väninnor emellan även idag handlar om killar. Ganska ofta.

Min kompis F var singel ett tag, tre år eller nåt i den stilen. Hon ville verkligen vara singel och värnade om det liv hon levde. Sedan, plötsligt, när jag minst anade det, träffade hon en kille. En kille som hon föll pladask för. Från en vecka till nästa var hon "ihop". Ibland tror jag att hon var en av de sista som förstod att hon inte längre var singel. Det är som om hjärnan inte riktigt hänger med, man betraktar sig fortfarande som singel men är inte längre tillgänglig kvart i tre på krogen. Observera att det i vissa fall är lite oklart när själva ihop:et startar och att det därför kan inträffa mindre förseelser just kvart i tre efter en glad kväll på krogen. Efter en kraschad relation med en man som enligt säkra källor hade en väldigt liten ***, har hon bestämt sig för att i framtiden aldrig någonsin vara tillsammans med någon som spelar golf. Vidare bör den kille hon vill kila stadigt med vara hyggligt fotbollsintresserad i allmänhet och AIK:are i synnerhet. Helst ska han ha årskort till AIK:s hemmamatcher på Råsunda. Faktum är att jag tror att hon hellre vill höra honom sjunga en AIK-heja-ramsa på sin födelsedag än en tramsig ja-må-hon-leva-sång. 

Den som väntar på något gott väntar ibland alldeles för länge. Men inte F. Just när hon tyckte att det var dags att lägga singellivet på hyllan satt (!?) han där i vimlet på den lokala puben.  En fotbollshuliganintresserad ung man med nästan-rakat-hår och AIK-tatuering på armen fångade hennes hjärta och nu... nu är hon förlorad. Hon är hopplöst kär. Regelbokens tremånadersregel gällande kärlekscocooning har ignorerats totalt och hon är fortfarande i symbiosstadiet. 

Ikväll när jag ringde stod hon och lagade mat. Tillsammans med den rosaskimrande pojkvännen. Om jag haft förutfattade meningar om denne unge man tidigare så krossades de ikväll.

"Vad ska ni äta?" undrade jag där jag satt vrålhungrig på bussen.
"J gör krutonger" svarade F.
"Krutonger?" undrade jag "
"Vi ska äta sallad, J gör brödkrutonger i stekpannan"

Hon har skaffat en kille med årskort på Råsunda.
Inte nog med att han inte spelar golf, han kan dessutom laga salladskrutonger. 

1 kommentar:

  1. man blir aldeles glad i hjärtat. att laga mat tillsammans är så mysigt. även om man är en liten huligan så behöver man god mat.

    SvaraRadera