fredag 2 mars 2007

2 mars


Fredag eftermiddag.
Tänk vad olika man kan uppleva en fredagseftermiddag. När man jobbar är det "äntligen helg"-känsla och det serveras kaffe och vetelängd i åtskilliga lunchrum och kontorslandskap. När man är ledig är fredagseftermiddagar en eftermiddag bland andra. När man går i skolan är det en blandning av att vara ledig och att jobba. Den största skillnaden mot att jobba är att man ganska ofta behöver läsa nån bok eller skriva nån analys, essä eller annat invecklat även på helgen. För mig är fredagseftermiddagar heliga. Mest för att jag behöver ta en paus och för att jag helt enkelt inte orkar läsa ett enda ord till i mina böcker, men också för att det är en skön stund på veckan. Folk börjar slappna av lite och de som inte är dödströtta och utbrända efter sin arbetsvecka kan man träffa över en after work-fika, långlunch eller ett glas alkohol på eftermiddagen. Just nu fikar jag ungefär hela tiden. Hemma. Själv. När jag läser om nominalfraser och transitiva verb.

Thomas fick en mjölkvisp av mig i alla-hjärtans-dag-present. Det visade sig att jag undermedvetet köpte den till mig själv. Han har inte använt den mer än när jag tvingade honom och jag tror ärligt talat att han föredrar sitt kaffe svart. Jag älskar det där mjölkskummet! En liten touch av vardagsglamour, liksom. Som på restaurang fast hemma.

Idag var Linus lugn som en filbunke när jag gick hemifrån men hade tyvärr lyckats att riva ner allt som inte är fastskruvat i väggen när Thomas gick förbi för att kolla till honom två timmar senare. Igår var han hemma i ca 45 minuter själv och det gick bra. Idag var han hemma i två timmar själv och det var för länge. Alltså, vi får fortsätta öva, öva och öva. En dag kommer han att vara så van vid att vara själv att han ber oss gå hemifrån ett tag så att han kan ta hem några hundpolare och bjuda på vatten och ben.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar